Kubusiowi Przyjaciele Natury
rok szkolny 2023/2024
Uczniowie klas Ia, IIIai oraz IIIbi wzięli udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym "Kubusiowi Przyjaciele Natury". Głównym zadaniem dzieci była realizacja różnych misji (szkoła, dom, sklep, las, zielona energia oraz łąki i pola). Podczas zajęć uczniowie poznali zasady aktywnego wypoczynku, odżywiania i dbania o środowisko naturalne. Nauczyli się segregować odpady, wybierać odpowiednie formy ruchu oraz rozpoznawać korzyści płynące z regularnego spożywania warzyw i owoców.
Dzięki udziałowi w programie oraz spełnieniu określonych w regulaminie zadań, nasza szkoła zdobyła Certyfikat "Kubusiowych Przyjaciół Natury".
-to ogólnopolski program edukacji ekologicznej, w którym w roku szkolnym 2021/2022 uczestniczą uczniowie z klasy 2ai, 2bi, 3ai i 3b. Program ten wprowadza dzieci w piękny świat natury oraz uczy ochrony przyrody. Jego organizatorem jest firma Tymbark i marka Kubuś.
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klas II i III naszej szkoły wzięli udział
w edukacyjnym programie "Kubusiowi Przyjaciele Natury" organizowanym przez markę Kubuś. Program umożliwił utrwalenie oraz przyswojenie nowych wiadomości z zakresu ochrony środowiska, zdrowego żywienia, szacunku do otaczającej nas przyrody oraz podstaw recyklingu. Zostały przeprowadzone zajęcia o tematyce przyrodniczej
i ekologicznej.
Z programu dowiedzieli się: jak troszczyć się o rośliny i zwierzęta, segregować śmieci, oszczędzać prąd, wodę i energię? To tylko niektóre z zagadnień, jakie porusza program.
W trakcie trwania programu zostały zrealizowane scenariusze o następującej tematyce:
Dbaj o zwierzęta - nawet te najmniejsze.
Dbam o aktywność fizyczną.
Dbam o siebie- jem warzywa i owoce.
Dbam o zasoby naturalne (powietrze, wodę i energię)
Dbam o segregację śmieci i tworzę z nich coś nowego.
Dbam o naturę.
Dbam o środowisko i oszczędzam pieniądze.
Po przeprowadzeniu programu szkoła zdobyła Certyfikat potwierdzający przyznanie tytułu "Kubusiowych Przyjaciół Natury"
WSPÓLNE KROKI W CYBERŚWIECIE
Rok szkolny 2020/2021
Od września uczniowie klas III wzięli udział w realizacji programu profilaktycznego Wspólne kroki w Cyberświecie. Program został opracowany przez zespół doświadczonych profilaktyków współpracujących z Fundacją Poza Schematami. Składa się on z jedenastu spotkań, prowadzonych z częstotliwością raz w tygodniu.
Głównym celem programu profilaktycznego ,,Wspólne kroki w Cyberświecie" jest ukształtowanie wśród dzieci wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych, a także chronią przed uzależnieniem od nich. Zajęcia są poświęcone zatem nie tylko zagadnieniom związanym z zasadami bezpiecznego i rozważnego używania mediów elektronicznych, ale i rozwijaniu ważnych umiejętności dzieci, takich jak komunikacja, radzenie sobie z emocjami czy trudnymi sytuacjami. Jednym z elementów programu profilaktycznego Wspólne kroki w Cyberświecie są ciekawe zadania domowe do wykonania przez dziecko przy pomocy rodzica lub opiekuna. Ich celem jest utrwalenie wiedzy i ćwiczenie umiejętności niezbędnych do bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.
W związku z ogłoszeniem nowych obostrzeń i niemożnością stacjonarnej realizacji zajęć w klasach III szkół podstawowych, musimy przedwcześnie zakończyć tegoroczną edycję programu Wspólne Kroki w Cyberświecie.
Realizatorami programu jest p. Anna Moczyńska w klasie III ai oraz p. Małgorzata Kierzkowska w klasie III b.
Rok szkolny 2019/20
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska w kl. IIIai i Bożena Heba w kl. IIIbi
Uczniowie klas IIIai i IIIbi rozpoczęli realizację programu profilaktycznego "Wspólne kroki w Cyberświecie". Program ten został
opracowany przez zespół doświadczonych profilaktyków współpracujących z Fundacją "Poza schematami". W nasze szkole będzie on realizowany od
7 lutego 2020 r. do końca roku szkolnego. Głównym celem ww. programu jest ukształtowanie wśród dzieci wiedzy i umiejętności, które sprzyjają
bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych, a także chronią przed uzależnieniem od nich. Zajęcia zostaną poświęcone również
rozwijaniu ważnych umiejętności dzieci, takich jak: komunikacja, radzenie sobie z emocjami czy trudnymi sytuacjami w cyberświecie. Uczniowie odbyli
już pierwsze zajęcia, podczas których założyli bloga klasowego pod nazwą "Cyberekoludki", na którym będą się dzielić swoimi poczynaniami
i wrażeniami dotyczącymi realizacji programu.
Rok szkolny 2018/19
Koordynatorzy: Grażyna Wojciechowska w kl. IIIai, Małgorzata Kierzkowska w kl. IIIb
W terminie od lutego do czerwca 2019 roku uczniowie klas III wezmą udział w realizacji programu
profilaktycznego "Wspólne kroki w Cyberświecie". Program został opracowany przez zespół doświadczonych profilaktyków
współpracujących z Fundacją Poza Schematami. Składa się on z jedenastu 45-minutowych zajęć lekcyjnych, prowadzonych
z częstotliwością raz w tygodniu oraz wspólnego spotkania dzieci, rodziców i opiekunów.
Głównym celem programu profilaktycznego "Wspólne kroki w Cyberświecie" jest ukształtowanie wśród dzieci wiedzy
i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i mediów elektronicznych, a także chronią przed
uzależnieniem od nich. Zajęcia zostaną poświęcone zatem nie tylko zagadnieniom związanym z zasadami bezpiecznego
i rozważnego używania mediów elektronicznych, ale i rozwijaniu ważnych umiejętności dzieci, takich jak komunikacja,
radzenie sobie z emocjami czy trudnymi sytuacjami. Jednym z elementów programu profilaktycznego "Wspólne kroki w Cyberświecie"
są ciekawe zadania domowe do wykonania przez dziecko przy pomocy rodzica lub opiekuna. Ich celem jest utrwalenie wiedzy
i ćwiczenie umiejętności niezbędnych do bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.
TWOJE DANE - TWOJA SPRAWA
Koordynatorzy: Beata Bernat, Julita Piotrowska, Magdalena Rdzanek
Rok szkolny 2019/20
Dzień Ochrony Danych Osobowych - 28 stycznia 2020 r.
W ramach uczestnictwa w programie edukacyjnym "Twoje dane - Twoja sprawa" 28 stycznia 2020 r. obchodziliśmy Dzień Ochrony Danych Osobowych.
Święto to zostało ustanowione przez Komitet Ministrów Rady Europy dla upamiętnienia rocznicy otwarcia do podpisu Konwencji 108. Rady Europy - najstarszego aktu prawnego
o zasięgu międzynarodowym, który kompleksowo reguluje zagadnienia związane z ochroną danych osobowych. Ustanowiono je także z myślą o uwrażliwianiu obywateli na ochronę
danych oraz informowaniu ich o przysługujących im prawach oraz o dobrych praktykach.
Również w tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, w naszej szkole odbyły się pogadanki, warsztaty i quizy na zajęciach wychowawczych poświęcone aktualnym zagadnieniom
związanym z prawem do prywatności. Ponadto, zorganizowany został konkurs plastyczny. Uczniowie mieli za zadanie wykonać plakat promujący Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych.
Konkurs Plastyczny z okazji obchodów Europejskiego Dnia Ochrony Danych Osobowych
Konkurs adresowany był do wszystkich uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej nr 13 w Radomiu, którzy w sposób twórczy za pomocą dowolnej,
płaskiej techniki plastycznej przygotowali plakat promujący Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych.
Celem konkursu było rozbudzanie twórczej inwencji oraz kreatywności uczniów, rozwijanie zdolności plastycznych, zachęcanie do zainteresowania tematyką
ochrony danych osobowych oraz uczczenie Europejskiego Dnia Ochrony Danych Osobowych.
Zadanie zrealizowane zostało w ramach promowania tematyki ochrony danych osobowych w naszej szkole.
24 stycznia 2020 r. zebrała się komisja konkursowa, która dokonała oceny prac oraz wyłoniła laureatów konkursu.
Laureaci:
- Patryk Zawadzki 6b
- Maja Petrzak 8a
- Amelia Cybulska 6b
Wyróżnienie:
- Jan Marzec 6b
Organizatorzy: pp. M. Rdzanek, M. Sadowska, J. Piotrowska, B. Bernat
Rok szkolny 2018/19
Dzień Ochrony Danych Osobowych
Dzień Ochrony Danych Osobowych został ustanowiony na dzień 28 stycznia przez Komitet Ministrów Rady Europy.
Obchodzony jest w rocznicę sporządzenia Konwencji 108 Rady Europy z dnia 28 stycznia 1981 r. w sprawie ochrony osób w zakresie
zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych. Konwencja ta, jest najstarszym aktem prawnym o zasięgu międzynarodowym,
który reguluje zagadnienia związane z ochroną danych osobowych.
Dzień Ochrony Danych Osobowych ma zwrócić uwagę wszystkich obywateli państw Europy na kwestie związane z ochroną danych
i przyczynić się do podniesienia poziomu wiedzy w tym zakresie. (źródło: www.uodo.gov.pl)
W związku z tym dr Edyta Bielak-Jomaa, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych skierowała do wszystkich uczestników
IX edycji Programu "Twoje dane - Twoja sprawa" list otwarty:
List Prezesa UODO
W naszej szkole obchody Dnia Ochrony Danych Osobowych odbyły się 23 stycznia 2019 r.
Konkurs "BOMBKA CHOINKOWA RODO"
W ramach uczestnictwa w programie "Twoje dane - Twoja sprawa" w naszej szkole odbył się konkurs
plastyczny "BOMBKA CHOINKOWA RODO".
Celem było:
- kultywowanie Bożonarodzeniowej tradycji;
- rozbudzenie ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży inspirowanej Świętami Bożego Narodzenia oraz wiedzą na temat RODO;
- wyrażenie nastroju i uczuć związanych ze Świętami Bożego Narodzenia poprzez tworzenie różnych form przestrzennych.
Konkurs przeznaczony był dla uczniów klas I-VIII.
Uczestnicy wykonywali bombki w przestrzennym formacie dowolną techniką i musiały spełniać następujące warunki:
- wielkość i waga bombki umożliwiała zawieszenie jej na choince,
- każda praca posiadała zawieszkę oraz napis RODO.
Przy ocenie brana była pod uwagę estetyka wykonania i wkład twórczy. Komisja powołana przez organizatora dokonała
podziału nagród.
Zwycięzcami zostali:
KLASY I-III:
- I miejsce: Alicja Stróżyk - kl. IIIa i Zofia Mazurkiewicz - kl. IIIa
- II miejsce: Jan Kobus - kl. Ibi Marika Rybińska - kl. Ia
- III miejsce: Antonina Głuch - kl. IIIb
- Wyróżnienie: Ignacy Brodnicki - kl. Ia
KLASY IV-VIII:
- I miejsce: Wiktoria Jopek - kl. VIa i Krystian Harciński - kl. Vb
- II miejsce: Jakub Ziółkowski - kl. VIa i Amelia Brodnicka - kl. VIa
- III miejsce: Hubert Pogodziński - kl. IVa i Oskar Zasowski - kl. Vb
- Wyróżnienia: Sylwia Witczak - kl. Va, Sandra Kolut - kl. VIIa, Katarzyna Heda - kl. VIa
Autorzy wyróżnionych prac otrzymali nagrody rzeczowe oraz dyplomy.
Rok szkolny 2017/18
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ks. Józefa Poniatowskiego w Radomiu
jest uczestnikiem VIII edycji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego "Twoje dane - Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych
osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do uczniów i nauczycieli". Program jest przedsięwzięciem realizowanym
od 2009 r. pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka przez Biuro Generalnego
Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Jego celem jest podnoszenie wiedzy dotyczącej ochrony danych osobowych i prawa do
prywatności - zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów.
Odpowiednia wiedza i kształtowanie nawyków w obszarze ochrony prywatności i danych osobowych umożliwią dzieciom i młodzieży
sprawne, odpowiedzialne i bezpieczne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
W ramach uczestnictwa w programie "Twoje dane - Twoja sprawa" w naszej szkole odbył się konkurs plastyczny
"BOMBKA CHOINKOWA GIODO".
Celem było:
- kultywowanie Bożonarodzeniowej tradycji;
- rozbudzenie ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży inspirowanej Świętami Bożego Narodzenia oraz wiedzą na temat GIODO;
- wyrażenie nastroju i uczuć związanych ze Świętami Bożego Narodzenia poprzez tworzenie różnych form przestrzennych.
Konkurs przeznaczony był dla uczniów klas IV - VII.
Uczestnicy wykonywali bombki w przestrzennym formacie dowolną techniką i musiały spełniać następujące warunki:
- wielkość i waga bombki umożliwiała zawieszenie jej na choince,
- każda praca posiadała zawieszkę oraz napis GIODO.
Przy ocenie brana była pod uwagę estetyka wykonania i wkład twórczy. Komisja powołana przez organizatora
dokonała podziału nagród.
Zwycięzcami zostali:
- I miejsce - Maksymilian Mikulski kl. IVb, Wiktoria Jopek kl. Va
- II miejsce - Krystian Harciński kl. IVb, Natalia Jamrozy kl. Va
- III miejsce - Patryk Zawadzki kl. IVb, Oliwia Grześczak kl. VIc
Autorzy wyróżnionych prac otrzymali nagrody rzeczowe oraz dyplomy.
Dzień Ochrony Danych Osobowych
Uczniowie klasy 6c pod kierunkiem wychowawcy oraz opiekuna Samorządu Uczniowskiego przygotowali
szkolną gazetkę z okazji Dnia Ochrony Danych Osobowych. Przez ponad miesiąc będzie wisiała na szkolnym korytarzu,
aby każdy, kto odwiedza szkołę lub do niej przychodzi, mógł się zapoznać z kwestiami dotyczącymi danych osobowych.
Został również wywieszony list otwarty od GIODO, z którego treścią zapoznała się cała społeczność szkolna.
"Jak ja/moja rodzina chronimy dane osobowe?"
W roku szkolnym 2017/18 nasza szkoła uczestniczy w projekcie "Twoje dane - Twoja sprawa. Skuteczna
ochrona danych osobowych - inicjatywa skierowana do uczniów i nauczycieli".
Konkurs adresowany był do uczniów klas IV-VII PSP nr 13 w Radomiu, a jego celem było upowszechnienie wiedzy na temat prawa
do prywatności i ochrony danych osobowych poprzez napisanie opowiadania.
Przedmiotem Konkursu było zaprezentowanie w formie opowiadania ciekawych, a przede wszystkim dobrych sposobów na zapewnienie
danym osobowym i prywatności maksymalnego bezpieczeństwa. Prace zgłaszane na Konkurs nie mogły naruszać prawa, w tym
w szczególności dóbr osobistych osób trzecich, a także ogólnie przyjętych norm obyczajowych - w szczególności dotyczy
to treści powszechnie uważanych za wulgarne i obraźliwe, obrażających uczucia innych osób, w tym również uczucia religijne,
przedstawiających przemoc albo tematykę rasistowską, naruszające prawo do prywatności, zawierających materiały chronione
prawami wyłącznymi (np. prawami autorskimi) bez zgody uprawnionych.
W celu oceny prac Organizator powołał komisję konkursową, która oceniła prace, biorąc pod
uwagę następujące kryteria:
- poziom literacki, walory artystyczne - oryginalne i twórcze podejście do tematu,
- zakres prezentowanej wiedzy - merytoryczne przygotowanie uczestnika,
- trafność i jasność przekazu - zgodność pracy z ideą i tematyką konkursu.
W ramach Konkursu przyznano dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Lauraetami zostali:
- I miejsce - Jakub Woźniak - kl. VIIa
- II miejsce - Krystian Harciński - kl. IVb
- III miejsce - Roksana Słowińska - kl. VIc
Konkurs na najładniejszą zakładkę do książki GIODO
W lutym 2018 r. odbył się konkurs dla uczniów kl. I-III. Zadaniem uczestników było wykonanie jednostronnej
zakładki do książki z napisem GIODO. Prace wykonywano dowolną techniką (np. rysunek, malarstwo, kolaż, techniki mieszane itp.).
Każdy uczestnik mógł dostarczyć tylko jedną indywidualnie wykonaną pracę.
Celem konkursu było:
- rozbudzenie zainteresowań czytelniczych;
- pobudzenie wrażliwości plastycznej i aktywności twórczej dzieci i młodzieży;
- dążenie do uzyskania sukcesu poprzez uczestnictwo w konkursie tematycznym;
- kształtowanie poczucia estetyki;
- propagowanie akcji "Twoje dane - Twoja sprawa".
Prace oceniała Komisja Konkursowa powołana przez organizatorów. Przy ocenie komisja brała pod uwagę:
pomysłowość, różnorodność materiałów wykorzystanych do wykonania zakładki, oryginalność i estetykę.
Lauraetami zostali:
- I miejsce - Oliwia Mazurkiewicz - kl. IIa, Zuzanna Sałek - kl. Ia
- II miejsce - Olga Ciślik - kl. IIIb, Wiktoria Pyszczak - kl. Ia
- III miejsce - Wiktoria Wróbel - kl. Ib, Eliza Senderowska - kl. Ib
Zwycięzcom gratulujemy.
Ogólnopolska akcja edukacyjna "#DzieciUcząRodziców",
Rozpoczynamy już IV edycję 2022/2023 #DzieciUcząRodziców.
W projekcie biorą udział klasy 1-3.
Rok szkolny 2021/2022-"DZIECI UCZĄ RODZICÓW" to trzecia edycja ogólnopolskiej akcji organizowanej przez Centrum Rozwoju Lokalnego we współpracy z innymi instytucjami edukacyjnymi. W akcji uczestniczą dzieci z klas 1ai, 1bi, 2ai i 3b. Raz w miesiącu w klasach przeprowadzana jest lekcja w oparciu o materiały edukacyjne przygotowane przez organizatorów akcji. Tematyka zajęć związana jest z edukacją społeczną, patriotyczno - historyczną, przyrodniczą.
Tematyka przeprowadzonych zajęć.
Lekcja 1: "Bezpieczny Uczeń"
Lekcja 2: "Magiczny Las"
Lekcja 3: "Niepodległa Polska"
Lekcja 4: "Świąteczna Opowieść"
Lekcja 5: "Bezpieczne Ferie"
Lekcja 6: "Niezwykła podróż"
Lekcja 7: "Odyseja kosmiczna"
Lekcja 8: "Zielona Ziemia"
Lekcja 9: "Park Jurajski"
Lekcja 10:" Bezpieczne wakacje"
Po każdych zajęciach szkoła otrzymywała dyplom i podziękowanie za udział
w zajęciach, a na zakończenie akcji otrzymaliśmy Certyfikat.
Koordynatorzy: pp. Bożena Heba, Edyta Sieradz Gnatowska
Ogólnopolska akcja edukacyjna "#DzieciUcząRodziców", to comiesięczne lekcje podejmujące tematykę bezpieczeństwa, ekologii, kultury i historii.
Klasa IIIbi bierze udział w organizowanej przez Centrum Rozwoju Lokalnego i objętej honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej ogólnopolskiej,
trwającej do końca roku szkolnego 2019/2020, akcji edukacyjnej "#DzieciUcząRodziców". Celem tej akcji jest zachęcenie do rozmowy dzieci z rodzicami na tematy będące przedmiotem
lekcji prowadzonych podczas akcji "#DzieciUcząRodziców".
Tematyka zajęć:
- 6 grudnia - "Pomocne serce"
- 13 stycznia - "Bezpieczne ferie"
- 7-13 lutego - "Ekologia i ochrona środowiska"
- 6 marca - "Bezpieczeństwo w internecie"
- 17 kwietnia - "Zdrowy i aktywny tryb życia"
Innowacje
"Kombinuję i koduję - edukacja matematyczna z elementami kodowania"
Autor innowacji: Anna Kundys
Innowacja pedagogiczna "Kombinuję i koduję - edukacja matematyczna z elementami kodowania" była skierowana do uczniów klasy 3ai uczęszczających na zajęcia rozwijające "Kółko matematyczne" w roku szkolnym 2023/2024. Zaplanowane zadania realizowane były raz w miesiącu z dostosowaniem stopnia trudności do indywidualnych możliwości każdego ucznia .
Data zajęć: 26.09.2023
Temat: W jakim języku mówią roboty?
Podczas pierwszych zajęć uczniowie próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie: W jakim języku mówią roboty?". Celem zajęć było wprowadzenie w świat programowania. Uczniowie poznali pojęcia takie jak robot, programowanie, kodowanie, porządkowanie danych. Zapoznali się z podstawowymi możliwościami jakie daje robot oraz zasadami korzystania w bezpieczny sposób z nowoczesnych urządzeń, takich jak komputer, tablet, tablica interaktywna, robot. Uczniowie z radością i dużym zainteresowaniem wykonywali zadania dotyczące układania poleceń używanych w celu sterowania robotem Photon.
Data zajęć: 24.10.2023
Temat: Posłuchaj i działaj
Uczniowie doskonalili umiejętność wydawania precyzyjnych poleceń posługując się pojęciami pion, poziom, skos oraz zapisywania ich jako program i?funkcja w celu sterowania robotem PHOTON.
Data zajęć: 28.11.2023
Temat: Kto pierwszy? - matematyczne zawody robotów
Uczniowie doskonalili umiejętność szybkiego dodawanie i odejmowania w pamięci oraz sterowania Photonem. Zawody robotów polegały na dotarciu do prawidłowego wyniku szybciej, niż przeciwnik. Robot, który wygrał mógł wydać dowolnie dobrany dźwięk oraz zmienić kolor.
Data zajęć: 19.12.2023
Temat: Kto pierwszy? Doskonalenie mnożenia i dzielenia. Świąteczny slalom Photona.
Uczniowie poznali popularną aplikacje Scratch, która umożliwia programowanie robota. Sterowanie Photonem pomiędzy świątecznymi przeszkodami okazało się doskonałą zabawą i okazją do utrwalenia tabliczki mnożenia.
Data zajęć: 30.01.2024
Temat: O której? zadania czasowe z robotem Photon.
Podczas zajęć rozwijających uczniowie utrwalali umiejętności odczytywania i ustawiania godzin na zegarze oraz rozwiązywania zadań tekstowych związanych z czasem. Zadaniem dzieci było kodowanie robota Photon tak, aby dojechał to prawidłowych odpowiedzi znajdujących się na zegarach.
Data zajęć: 27.02.2024
Temat: W krainie figur geometrycznych - zakodowane memory.
Uczniowie po przypomnieniu wiadomości dotyczących figur geometrycznych zagrali w kodowane memory. W ten przyjemny sposób dzieci rozwijały umiejętność kodowania za pomocą programu Photon Blocks - poziom 3 oraz ćwiczyły swoją pamięć.
Data zajęć: 09.04.2024
Temat: Zabawy w kodowanie przy pomocy liczb rzymskich.
Na zajęciach rozwijających "Kombinuję i koduję - edukacja matematyczna z elementami kodowania" uczniowie klasy 3ai wykonywali obliczenia matematyczne używając liczb rzymskich. Korzystając ze sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości losowali działania oraz wskazywali Photonowi drogę do poprawnego rozwiązania.
Data zajęć: 23.04.2024?
Temat: Zagadki i łamigłówki. Odkrywanie algorytmów.
Uczniowie podczas zajęć w towarzystwie robota Photon układali Tangramy na tablicy multimedialnej, wykonywali zadanie na spostrzegawczość, polegające na poruszaniu się zgodne ze wskazówkami oraz rozwiązywali zadanie matematyczne polegające na poruszaniu się tylko po polach z liczbą parzystą. Odkryli, że algorytm to nic innego jak ciąg czynności, które wykonujemy w celu zrealizowania jakiegoś zadania.
Data zajęć: 07.05.2024
Temat: Robot Photon na tropach matematyki - Escape Room.
Uczniowie klasy 3ai podczas zajęć rozwijających "Kombinuję i koduję - edukacja matematyczna z elementami kodowania" wykonywali zadania, aby pomóc Photonowi wydostać się z pułapki. Uczniowie musieli wykazać się umiejętnością wykonywania obliczeń pamięciowych, kodowania oraz logicznego myślenia.
Data zajęć: 28.05.2024
Temat: Wyzwanie dla robota - pilnowanie skarbu.
28 maja uczniowie z klasy 3ai podczas zajęć rozwijających "Kółka matematycznego" kodowali robota, w taki sposób aby pilnował skarbu, podnosił alarm po otworzeniu drzwi, omijał pułapki, cofał się przed zagrożeniem oraz wydawał oznaki zadowolenia na skutek pogłaskania. Zajęcia były podsumowaniem realizacji innowacji pedagogicznej pt. "Kombinuję i koduję - edukacja matematyczna z elementami kodowania".
Zrealizowane cele:
- rozwijanie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności
- rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz technologicznych
- utrwalanie i rozwijanie umiejętności matematycznych
- poznanie znaczenia kodowania i programowania w dzisiejszym świecie
- rozwijanie umiejętności programowania robota Photon
- rozwijanie umiejętności pracy w zespołach
- kształtowanie świadomego i bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii.
Innowacja "Kombinuję i koduję - edukacja matematyczna z elementami kodowania" była formą nauki przez zabawę. Uczniowie bardzo chętnie i aktywnie uczestniczyli we wszystkich proponowanych zadaniach.
Realizacja zamierzonych w innowacji celów pozwoliła wyposażyć uczniów w nowe umiejętności, które z pewnością będą im przydatne w dalszym procesie kształcenia.
EKO - TO LOGICZNE!
Autorzy: p. Bożena Heba, Edyta Sieradz-Gnatowska
Innowacja Eko - to logiczne! ma charakter innowacji programowo-metodycznej. Dotyczy znacznego poszerzenia
treści kształcenia o tematyce proekologicznej i prozdrowotnej, jednocześnie wzbogacając metody nauczania i wychowania o metody doświadczalne,
zakładające dużą aktywność własną uczniów, doświadczanie i poznawanie treści w praktycznym działaniu.
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją
Innowacja zawiera szereg działań, których realizacja przewidziana jest w czasie zajęć nauczania zintegrowanego, a także inicjatywy
podejmowane poza czasem zajęć lekcyjnych.
Adresaci innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 3bi oraz ich rodzice. Do udziału w wybranych działaniach podejmowanych w ramach realizacji
innowacji zapraszanie będą także inni członkowie społeczności szkolnej.
Realizatorzy innowacji
Realizatorami innowacji są jej autorzy. Do realizacji niektórych działań zapraszani będą także goście - eksperci z placówek pozaszkolnych,
a także pracownicy szkoły: intendent, pielęgniarka szkolna.
Czas trwania innowacji
Innowacja realizowana będzie w roku szkolnym 2019/2020, od października 2019 do czerwca 2020.
Opis innowacji
Innowacja pedagogiczna Eko - to logiczne! to szereg kompleksowych działań z zakresu edukacji ekologicznej i zdrowotnej. Udział
w innowacji ma dostarczyć adresatom nie tylko wiedzy, ale także praktycznych umiejętności. Dbałość o środowisko naturalne i własne zdrowie nie powinna być
wyuczonym schematem, zasadą, lecz świadomym, logicznym wyborem, wynikającym z posiadanej wiedzy, a także świadomości konsekwencji własnych działań i decyzji
w tym obszarze.
Głównym celem innowacji jest kształtowanie postawy proekologicznej i prozdrowotnej wśród uczniów klasy 3bi, a także członków ich rodzin. Nowatorstwo innowacji
polega na bardzo szerokim i kompleksowym podejściu do tematyki edukacji ekologicznej i zdrowotnej, podejmowanej dotychczas w edukacji wczesnoszkolnej.
Zaplanowane działania są bardzo różnorodne, zarówno pod kątem poruszanych zagadnień, jak i form ich realizacji. W głównej mierze zakładają naukę poprzez
doświadczenie i własną aktywność. Inicjatywy podejmowana w ramach realizacji innowacji pozwalają uczniom na bezpośredni kontakt ze środowiskiem naturalnym,
pokazują ich rzeczywisty wpływ na otaczające je środowisko, uzmysławiają w sposób dosadny, iż to od nich samych, od codziennych wyborów i decyzji, zależy ich
własne zdrowie i stan środowiska.
Podejmowane działania zostaną zrealizowane we współpracy ze specjalistami i pasjonatami, a atutem przedsięwzięcia jest osobiste zaangażowanie w działalność proekologiczną
i prozdrowotną autorów innowacji, jak i pozostałych realizatorów. Dodatkowym walorem innowacji jest włączenie w szereg podejmowanych inicjatyw własnych autorek,
także ogólnopolskich działań w ramach projektów, do których realizacji przystąpiła klasa. Są to:
- Ogólnopolska Akcja Edukacyjna "Dzieci uczą rodziców", której adresatami są przedszkola i klasy 1-3 szkół podstawowych, w ramach uczestnictwa
w akcji w klasie odbędą się comiesięczne lekcje podejmujące tematykę bezpieczeństwa, ekologii, kultury i historii. Akcja pod patronatem MEN, Centrum Rozwoju Lokalnego,
Policji, WOPR, GOPR, EWERRO, Muzeum Dobranocek w Rzeszowie.
- Uniwersytet Dzieci - projekt "Klimatyczna Klasa", który pomoże kształtować kompetencje społeczne uczniów i rozszerzy ich wiedzę przyrodniczą. W ramach
uczestnictwa klasy w projekcie zrealizowany zostanie cykl lekcji dotyczący przyrody i ochrony środowiska. Uczniowie będą prowadzić obserwacje przyrodnicze, dowiedzą się,
jak chronić środowisko i czym jest klimat. Będą także pracować kreatywnie, nadając nowe życie zużytym przedmiotom.
NOWOCZESNA EDUKACJA EKONOMICZNA
Autorzy: p. Marta Sadowska, p. Adelajda Sobol
Załącznik w formacie PDF "Nowoczesna edukacja ekonomiczna"
Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej "Nowoczesna edukacja ekonomiczna dla dzieci
i młodzieży" - I kwartał
Wrzesień
Temat: Wydawać, czy oszczędzać - oto jest pytanie.
Uczniowie klas 6 uczestniczyli w warsztatach zorganizowanych przez opiekunów SKO. Tematem
zajęć było omówienie podstawowych zagadnień związanych z racjonalnym gospodarowaniem i wykorzystaniem posiadanych
środków finansowych. W trakcie zajęć uczniowie podejmowali decyzje dotyczące wykorzystania pieniędzy, analizowali
czynniki wpływające na ich decyzje oraz konsekwencje swoich wyborów. Poznali pojęcia oraz różnicę pomiędzy
oszczędzaniem i inwestowaniem, uświadomili sobie korzyści płynące z oszczędzania.
Październik
Temat: Planujemy domowe finanse.
Uczniowie klas 7 uczestniczyli w warsztatach dotyczących domowych finansów. Na lekcji
omówiono zagadnienia związane z planowaniem budżetu domowego. W trakcie zajęć uczniowie poznali źródła dochodów
i podstawowe wydatki gospodarstwa domowego, analizowali konsekwencje występowania w budżecie różnic między
przewidywanymi wydatkami i dochodami, omówili sposoby równoważenia budżetu oraz podjęli próbę zestawienia
własnych wydatków i dochodów w określonym czasie.
Listopad
Temat: Nauka oszczędzania przez zabawę.
Dzieci z klasy 3 uczestniczyły w warsztatach, w ramach których dowiedziały się, jak ważne
jest racjonalne gospodarowanie pieniędzmi. Najlepszą formą edukacji dla uczniów klas młodszych jest nauka
przez zabawę, w związku z tym opiekunowie SKO przygotowali dla nich grę edukacyjną. Celem gry było dotarcie
do mety z jak największą kwotą pieniędzy. Wygrała osoba, która zaoszczędziła najwięcej poprzez prawidłowe
dokonywanie wyborów.
Grudzień
Temat: Wycieczka do banku PKO
W dniu 5 grudnia 2019 r. uczniowie klasy pierwszej i trzeciej pojechali na wycieczkę do Banku PKO BP w Radomiu. Celem wycieczki była popularyzacja
idei oszczędzania wśród uczniów i poznanie funkcjonowania banku. W tajniki bankowości wprowadził uczniów pan Tomasz Górski - opiekun naszej placówki w banku PKO BP.
Dzieci dowiedziały się na czym polega praca w banku, mogły zwiedzić pokój kierownika banku oraz wcielić się w jego rolę. Uczniowie poznali również formy płatności
oraz znaczenie konta bankowego i karty bankomatowej. Była to okazja, aby zobaczyć działanie i funkcjonowanie banku w praktyce. Uczniowie byli bardzo zadowoleni ze spotkania
z pracownikami banku, utwierdzili się w przekonaniu, że warto oszczędzać i racjonalnie dysponować pieniędzmi. Otrzymali upominki i wrócili zadowoleni z niecodziennego
spotkania.
Styczeń
Temat: Ekonomia. To, o czym dorośli nie mówią
W styczniu nauczyciele przekazali uczniom wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z gospodarką, budżetem państwa, budżetem domowym, emeryturą
oraz podatkami. Nie zabrakło odpowiedzi na najważniejsze pytanie: "Skąd wzięły się pieniądze?". W celu urozmaicenia formy przekazania wiedzy uczniom, nauczyciele
posłużyli się funkcjonującą w naszej szkole platformą www.szkolneblogi.pl, na której regularnie umieszczali informacje dotyczące wyżej wymienionych zagadnień.
Taki sposób przekazania informacji okazał się dla uczniów o wile bardziej atrakcyjny niż zwyczajna lekcja. Informacje zawarte na platformie będą niezbędne w czasie
konkursu ekonomicznego, który zostanie zorganizowany w naszej szkole w marcu.
Linki do widomości zamieszczonych na stronie szkolneblogi.pl:
Skąd się wzięły pieniądze?
Gospodarka
Podatki
Emerytura
Budżet domowy
Budżet pańśtwa
Bank
Luty
Temat: Ekonomia dla każdego
W lutym w ramach warsztatów "Nowoczesna edukacja ekonomiczna dla dzieci i młodzieży" uczniowie klasy 6 obejrzeli film pt. Edukacja ekonomiczna w Polsce.
Po wyświetleniu filmu uczestnicy warsztatów omówili problematykę poruszaną w czasie seansu. Rozmowy dotyczyły m.in. zasad funkcjonowania gospodarki, terminów popyt
oraz podaż, konkurencji, a także rynku pracy. Młodzież zastanowiła się również na potrzebą szerzenia edukacji ekonomicznej wśród uczniów szkół podstawowych. Wszyscy uznali,
iż jest to cenna wiedza, którą powinno się kształtować od najmłodszych lat.
Marzec
Temat: Popularyzacja wiedzy związanej z oszczędzaniem
W marcu uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali szkolną "Loterię fantową". Wspólnymi siłami zgromadziliśmy fanty, które miały zostać sprzedane
w formie loterii dla dzieci z klas 0-3. Działanie to miało na celu: kształtowanie umiejętności współpracy, naukę przedsiębiorczości oraz zebranie środków finansowych.
Za pozyskaną kwotę zakupilibyśmy pomoce dydaktyczne dla uczniów naszej szkoły. Niestety ze względu na pandemię koronawirusa loteria musiała zostać przełożona na przyszły
rok szkolny.
Kwiecień
Temat: Szkolny Konkurs Wiedzy o Bankowości
Pierwszy raz uczniowie mieli możliwość uczestniczyć w Szkolnym Konkursie Wiedzy o Bankowości online. Test został umieszczony na platformie
Szkolne blogi.
Zamieszczane przez uczniów odpowiedzi były widoczne dla wszystkich, w związku z tym jury w trakcie oceny brało pod uwagę nie tylko poprawność odpowiedzi, ale również
kolejność nadesłanych wiadomości. Tematyka konkursu dotyczyła zagadnień omawianych na wcześniejszych zajęciach.
Maj
Temat: Zabawa z kodami QR
W ramach podsumowania innowacji opiekunowie stworzyli zabawę, której głównym celem było usystematyzowanie wiedzy przekazanej uczniom w roku szkolnym 2019/2020.
Na platformie Szkolne blogi
zostały zamieszczone podstawowe informacje dotyczące tematyki ekonomii, przedsiębiorczości oraz bankowości. Aby uatrakcyjnić zabawę nauczyciele zaszyfrowali wiadomości przy
użyciu kodów QR. Każdy uczeń, który chciał uczestniczyć w zabawie musiał odszyfrować kody i na podstawie wiadomości w nich zamieszczonych udzielić odpowiedzi na pytania.
PLASTYKOTERAPIA - SWOBODNA TWÓRCZOŚĆ
Autor: Małgorzata Kierzkowska
Każdy z nas odczuwa potrzebę tworzenia, aby móc wyrazić swoje emocje. Sztuka jest zapisem ludzkich uczuć,
zarówno tych najbardziej radosnych, jak również smutnych.
Wszystkie działania mające na celu poddanie uczniów zajęciom twórczym (kreatywnym) wyrabiają w nich pożądane cechy osobowości
oraz pobudzają kształtowanie i rozwijanie uzdolnień, mających urzeczywistnić ich zamierzenia i pragnienia. Zajęcia kreatywne,
tak zwana rewalidacja twórcza czy terapia sztuką, mogą przyczynić się do ekspansji, rozwoju i dojrzałości. Tym samym mogą
stanowić siłę uzdrawiającą, bowiem jednostka ludzka starająca się jak najlepiej wyrazić siebie, kształtuje nowe jakościowo
stosunki z otoczeniem.
Plastyka jako jedna z najczęstszych form wykorzystywanych w arteterapii wspomaga cały proces terapeutyczny. Terapia za pomocą
sztuk plastycznych wyrabia w procesie rewalidacji dziecka coraz bardziej pozytywny jego stosunek do świata, ludzi i samego
siebie poprzez intensyfikację przeżyć, odsłanianie nieznanych obszarów rzeczywistości oraz dużą motywację do ekspresji i działań.
W wyniku tych procesów następuje rozwój osobowości jednostki i jego samorealizacja. Wspiera ona proces poznawania siebie
i samoakceptacji, pomaga radzić sobie ze swoimi emocjami. Rozwija w każdym człowieku energię. Pozwala odczuwać relaks
i przyjemność z wykonanej pracy.
CZYM JEST PLASTYKOTERAPIA?
Plastykoterapia to terapia za pomocą sztuki, wykorzystująca techniki plastyczne oraz kolory. Pomaga ona
uczestnikom w odkrywaniu swoich uzdolnień oraz rozwija zainteresowania i predyspozycje. Wspomaga proces terapeutyczny,
jak również rozwój osobisty. W jej ramach wykorzystywane są najróżniejsze techniki plastyczne: rysunek, malarstwo, rzeźba,
grafika komputerowa, collage oraz techniki łączone.
Wychowanie przez sztukę pozwala poznawać świat wszystkimi zmysłami - dotykiem, słuchem, wzrokiem, węchem. Dzięki indywidualnemu
zaangażowaniu uczestników rozumianemu jako indywidualne doświadczenia jednostki, autoekspresja oraz przekazywanie wiadomości o bogactwie świata
ludzkich przeżyć, zajęcia artystyczne mogą uczestniczyć w budowaniu indywidualnego systemu wartości i postaw.
Działania plastyczne stwarzają uczestnikom szerokie pole do realizacji ich możliwości, a czasem do sięgania poza nie.
Pobudzają do słownego wyrażania swoich odczuć, a tym samym rozładowują napięcia emocjonalne. Twórczość plastyczna jest więc
swoistą terapią, wyrazem drzemiących w człowieku pokładów energii. Jako terapia uspakaja, daje poczucie odprężenia zaspokajając
jednocześnie potrzebę działania.
Sztuka, oprócz funkcji terapeutycznych ma pomagać w rozwijaniu spostrzegawczości, wyobraźni, myślenia. Ma doskonalić
koncentrację uwagi na zadaniu, ćwiczyć pamięć i rozwijać postawy poszukujące.
Uczestnicy zajęć poprzez sztukę odzwierciedlają swoje lęki, obawy i skryte emocje, co pomaga im zmniejszyć napięcie i niepokój.
Interpretacja własnego dzieła ułatwia poznawanie samego siebie, a uznanie ze strony otoczenia zwiększa w twórcach poczucie
własnej wartości i mobilizuje do dalszego działania. Czują się docenieni i wyjątkowi. W procesie powstawania dzieła nie
jest istotny poziom i technika, tylko pasja z jaką jest tworzone. Każda praca jest wyjątkowa i piękna.
CHARAKTERYSTYKA ADRESATÓW INNOWACJI
Uczestnikami zajęć innowacyjnych "Plastykoterapia - swobodne tworzenie" są uczniowie pełnosprawni jak również
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych z klasy Iai.
CEL GŁÓWNY
Działanie poprzez sztukę ma pomóc wyzwolić w uczestnikach zajęć ich ambicje i chęć współpracy, umożliwić
otwarcie się na bodźce zewnętrzne, wyeliminować negatywne emocje oraz zaspokoić potrzeby bezpieczeństwa i dobrej samooceny.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- doskonalenie sprawności manualnej
- zapoznanie z nowymi technikami plastycznymi
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych
- kształtowanie wyobraźni i inwencji twórczej
- rozwijanie sfery sensorycznej
- uczenie się wyrażania trudnych emocji w sposób akceptowany społecznie
- podnoszenie poziomu własnej akceptacji
- umożliwienie wypowiadania się poprzez wytwory plastyczne
- rozbudzanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- uczenie się spędzania czasu wolnego w sposób twórczy
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Zajęcia odbywały się w I i II semestrze 2017/2018 raz w tygodniu, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej w II grupach.
Zasadą zajęć było nadanie większego znaczenia doznaniom uczestników podczas procesu tworzenia, niż ich wytworom. W terapii były
wykorzystywane różnorodne środki i narzędzia oddziaływań np.: woda, farby, karton, masa solna, plastelina itp. Aby osiągnąć założone
efekty, zajęcia były prowadzone w sposób ciągły i systematyczny.
TEMATYKA ZAJĘĆ
Tematyka zajęć opiera się na działaniach w następujących zakresach:
- Różnorodność świata barw (barwy podstawowe, pochodne, zimne, ciepłe, czyste, złamane) - mandale
- Finger painting - malowanie palcami
- Prace z papieru - kartki okolicznościowe, dekoracje, wycinanki
- Prace z masy solnej - wazoniki, ozdoby świąteczne, dekoracje
- Prace z surowców ekologicznych
- Origami (sztuka składania papieru) - proste formy konstrukcyjne
- Collage (łączenie różnych materiałów na płaszczyźnie)
Tematyka zajęć jest powiązana z porami roku (ich dominującymi barwami, charakterystycznymi zjawiskami
przyrodniczymi), a także z kalendarzem świąt (państwowych i kościelnych).
Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć. Uczniowie aktywnie
i z zaangażowaniem uczestniczyli w różnych konkursach plastycznych, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Były to następujące
konkursy plastyczne:
"Mazowsze moja mała ojczyzna" - Muzeum Niepodległości w Warszawie:
- Wiktoria Pyszczak - udział
Powiatowy Konkurs "Palma, pisanka, karta ze świąt":
- Natalia Król - udział
Szkolny Konkurs "Twoje dane - twoja sprawa":
- Zuzanna Sałek - I miejsce
- Wiktoria Pyszczak - II miejsce
Szkolny Konkurs "Wiosenna pocztówka z motywem SKO":
- Oksana Miernik - I miejsce
- Zuzanna Sałek - III miejsce
Międzyszkolny Konkurs Plastyczny "Wiosna radosna":
- Wiktoria Pyszczak - I miejsce
- Natalia Król - II miejsce
- Maciej Pawlak - III miejsce i wyróżnienia dla 4 osób
Szkolny Konkurs Plastyczny: "Kolorowa jesień":
- Julia Safin - I miejsce
- Filip Ziółkowski - III miejsce
- Nikodem Krześniak - III miejsce
Miejski Konkurs Plastyczny: "Barwy jesieni":
- Lena Borucińska - wyróżnienie
Szkolny Konkurs: "Warto oszczędzać":
- Julia Safin - II miejsce
- Zuzanna Sałek - wyróżnienie
Ogólnopolski Konkurs "Mój ulubiony mieszkaniec lasu" - etap I szkolny
- Natalia Król - III miejsce
- Zuzanna Sałek - wyróżnienie
Szkolny konkurs "Kącik mola książkowego"
- praca zbiorowa - I miejsce
Powiatowy konkurs "Karta ze Świąt i zabawka choinkowa"
- udział
W ramach Programu Innowacji Pedagogicznej 15 grudnia odbyły się zajęcia otwarte
"Świąteczne pierniki". Celem zajęć było:
- poznanie tradycji i zwyczajów świątecznych - ukazanie piękna Świąt Bożego Narodzenia,
- wspólne dekorowanie wraz z rodzicami przygotowanych wcześniej przez dzieci pierników z masy solnej,
- rozbudzanie, budowanie więzi między dzieckiem a rodzicem w czasie wspólnych zajęć,
- pobudzanie wyobraźni i inwencji twórczej w czasie dekorowania pierników.
Zajęcia rozpoczęły się od wspólnej pogadanki na temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia -
tradycji i zwyczajów związanych z tymi świętami. Następnie dzieci uczestniczyły w zabawach integracyjnych Klanzy -
"Pieczemy pierniki". Po pląsach dzieci przystąpiły wspólnie z rodzicami do dekoracji pierników. Podsumowaniem zajęć,
były wspólne tańce, śpiewy przy muzyce i zagadki związane ze świętami Bożego Narodzenia. Pięknie udekorowane pierniki
ozdobiły choinkę umieszczoną na tablicy na parterze.
Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji (ankieta, obserwacja, rozmowy z dziećmi i rodzicami, wytwory
prac uczniów, aktywność, frekwencja) można wnioskować, że założenia i cele innowacji zostały zrealizowane:
- Uczniowie chętnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczą w zajęciach "Plastykoterapia - swobodna twórczość".
- Zajęcia odbywają się w serdecznej atmosferze, co ma wpływ na integrację rówieśniczą i współpracę w grupie.
- Na bieżąco odbywają się wystawy prac uczniów.
- Uczestnicy poznali różne techniki plastyczne, są nagradzani na różnych szczeblach w konkursach pastycznych.
- Uczniowie chętnie spędzają czas wolny w sposób twórczy.
PODSUMOWANIE
Dzieci uczestniczące w zajęciach "Plastykoterapia - swobodna twórczość" - miały okazję rozwijania zdolności
plastycznych poprzez nabywanie umiejętności samodzielnego i zespołowego współdziałania w procesie tworzenia. Ważnym celem zajęć
było kształtowanie odpowiednich umiejętności wypowiadania się poprzez sztukę różnymi technikami plastycznymi, rozwijanie osobowości
i motywacji do działań twórczych, pełnienie funkcji wspierającej i terapeutycznej.
Każde dziecko w czasie tych spotkań miało możliwość:
- organizowania własnego warsztatu pracy,
- wyrażania siebie poprzez swoje prace,
- zaznajomienia się z różnorodnymi technikami i przyborami,
- zdobywania nowych doświadczeń poprzez odkrycia i eksperymenty.
Realizacja programu w ramach aktywności plastycznej przyczyniła się do ogólnego rozwoju dziecka oraz
wielowarstwowego poznawania przez niego rzeczywistości. Pozwoliła na rozwój zdolności i indywidualności dziecka, a także
przeżywania przez niego radości i szczęścia. Umożliwiła aktywne poznanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami
i dążeniami.
PRZYRODNICZO-SPORTOWE ROZGRYWKI KALENDARZOWE
Autorki: Anna Rudny, Tamara Strzałkowska
W dzisiejszych czasach ważne jest, aby uczeń oprócz wiedzy posiadał również kompetencje kluczowe. Są one ważne dla jego
rozwoju osobistego, włączają w życie społeczne i aktywizują go. Innowacja "Kalendarzowe rozgrywki przyrodnicze" wychodzi temu naprzeciw.
Propaguje ona uczenie się poprzez wspólne działanie na zasadzie projektu edukacyjnego i rywalizację. Podczas jej realizacji uczniowie rozwijać
będą umiejętność gromadzenia, selekcjonowania, praktycznego wykorzystania informacji. Motywem przewodnim innowacji jest kalendarz i zmiany
przyrodnicze w ciągu roku. Dzięki temu zwrócona zostanie uwaga uczniów na problemy środowiska i zwiększona świadomość ekologiczna uczniów.
OPIS ZASAD INNOWACJI
Innowacja przeznaczona dla klas IV-VI. Oparta jest ona na współzawodnictwie klasowym. Uczniowie będą rywalizować i zdobywać
punkty dla klasy w następujący sposób:
- Każda klasa będzie miała za zadanie przygotować gazetkę ścienną na temat wylosowanego miesiąca (październik-maj).
Forma, dobór i materiały będą zależeć od pomysłów uczniów danej klasy. Treści, które powinny znaleźć się w pracy to:
- nawiązanie do pory roku np. zjawiska przyrodnicze zachodzące w danym okresie,
- przysłowia o danym miesiącu,
- wydarzenia przyrodnicze związane z kalendarzem przyrodniczym w danym miesiącu np. Dzień Ziemi, Dzień wody, Dzień bez samochodu itp.,
- nawiązanie do literatury np. wiersze,
- źródła informacji przedstawionych na gazetce.
Przy ocenie gazetek będzie brana pod uwagę zgodność z tematyką, estetyka wykonania prac, wkład pracy, pomysłowość, obecność wymaganych elementów.
Dodatkowo pod koniec roku wybrane zostaną trzy najładniejsze gazetki ścienne i przyznane zostaną za nie dodatkowe punkty.
- W ciągu roku odbędą się dwa turnieje klasowe o tematyce przyrodniczo-sportowej związane z porami roku, podczas których drużyny klasowe
będą miały za zadanie zmierzyć się w różnorodnych konkurencjach sportowych i artystycznych tematycznie związanych z przyrodą i określoną porą
roku, wykazać się znajomością tematyki przyrodniczej, przysłów ludowych. Konkurencje będą wymagały wykorzystania wiedzy zdobytej podczas
lekcji przyrody, a także przedstawionej przez klasy na gazetkach ściennych. Zatem uczniowie powinni zapoznawać się z informacjami przedstawianymi
przez inne klasy. Punkty zdobyte podczas turnieju wliczane będą do punktacji ogólnej.
Październik - klasa 6b
Listopad - klasa 6a
Grudzień - klasa 5b
Styczeń - klasa 5c
Luty - klasa 5a
Marzec - klasa 4b
Kwiecień - klasa 4a
Maj - klasa 4c
"Przyrodniczo-sportowe rozgrywki kalendarzowe: jesień - zima" - 8 lutego 2017 r.
8 lutego odbył się turniej szkolny: "Przyrodniczo-sportowe rozgrywki kalendarzowe: jesień - zima" dla klas 4-6. Klasy rywalizowały
w różnorodnych konkurencjach. Były ciekawe dyscypliny sportowe: rzut śnieżką do celu, hokejowy slalom. Należało również wykazać się znajomością przysłów
o jesieni i zimie, jak i wiedzą o tych porach roku. Każda klasa zaprezentowała okrzyk i "taniec śnieżynek" w rytmie walca. Najwięcej emocji wzbudziło
ubieranie "żywej choinki". Wszyscy byli doskonale przygotowani.
- I miejsce wywalczyły klasy : 4ai oraz 6b po 21 pkt.
- II miejsce - klasa 4c 20 pkt.
- III miejsce - klasa 5ai oraz 6a po 17,5 pkt.
- IV miejsce - klasa 5bi oraz 5c po 16,5 pkt.
- V miejsce - klasa 4bi 14,5 pkt.
Organizatorzy: pp. Anna Rudny, Tamara Strzałkowska
Galeria zdjęć
"Przyrodniczo-sportowe rozgrywki kalendarzowe: wiosna - lato" - 2 czerwca 2017 r.
2 czerwca odbył się turniej szkolny: "Przyrodniczo-sportowe rozgrywki kalendarzowe: wiosna-lato" dla klas 4-6. Klasy rywalizowały
w różnorodnych konkurencjach. Były ciekawe dyscypliny sportowe: żabie skoki, bieg z gazetą "Szczęśliwa 13". Należało również wykazać się znajomością
przysłów o wiośnie i lecie, jak i wiedzą o tych porach roku. Każda klasa zaprezentowała okrzyk nawiązujący do wakacji. Najwięcej emocji wzbudziło
ubieranie plażowicza. Wszyscy byli doskonale przygotowani.
- I miejsce klasa : 6a - 23 pkt
- II miejsce - klasa 4a i 4b - 21pkt
- III miejsce - klasa 5c - 19 pkt
- IV miejsce - klasa 6b - 18 pkt
- V miejsce - klasa 5b - 16,5 pkt
- VI miejsce - klasa 4c -16 pkt
- VII miejsca klasa 5a - 14 pkt
Organizatorzy: pp. Anna Rudny, Tamara Strzałkowska
Galeria zdjęć
MATEMATYKA I INFORMATYKA W JĘZYKU ANGIELSKIM
Autorki: Ewelina Kiliańska, Adelajda Sobol
Ostatnie dwudziestolecie, to czas, w którym nastąpił wielki rozwój technologiczny i czy nam się to podoba, czy nie jestemy częścią cyfrowego świata.
Mamy styczność z nowoczesnymi technologiami w życiu codziennym w naszych domach, szkołach oraz różnych instytucjach. Cyfryzacja oraz nowoczesne technologie
nie mogłyby istnieć bez matematyki oraz języka angielskiego. Matematyka to nic innego jak zakodowany język informatyczny, natomiast język angielski jest jednym
z podstawowych używanych przez programistów. To dzisiejsze "esperanto", bez znajomości którego nie można się obejść. Wychodząc naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom
uczniów została stworzona innowacja "Matematyka i informatyka w języku angielskim".
OPIS ZASAD INNOWACJI
Innowacja skierowana jest do uczniów rozpoczynających naukę w klasie IV w roku szkolnym 2016/2017. Ma ona celu wprowadzenie
dwujęzyczności podczas nauki matematyki i informatyki. Uczniowie będą poznawać słownictwo specjalistyczne, pracować w grupach i wspólnie tworzyć
projekty. Na informatyce będą wykorzystywać anglojęzyczne wersje programów komputerowych, aby móc odkrywać wiedzę w praktyce. Zajęcia będą odbywać się
raz w tygodniu po godzinie lekcyjnej matematyki i informatyki w języku angielskim.
MATHEMATICS IN ENGLISH
Treści nauczania z matematyki omówione z uczniami w miesiącach październik oraz listopad na zajęciach z matematyki
w języku angielskim:
I. Liczby i działania matematyczne.
Numbers and mathematical calculations.
- Nazwy liczb.
Names of numbers.
- Działania na liczbach: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie.
Mathematical calculations with numbers: addition, subtraction, multiplication, division.
- Kwadraty i sześciany liczb.
Squares and cubes of numbers.
Cele związane z nauczaniem matematyki:
- popularyzowanie wiedzy matematycznej i jej zastosowanie;
- rozbudzanie i pogłębianie uzdolnień i zainteresowań matematycznych;
- kształtowanie rozumienia i posługiwania się językiem matematyki;
- doskonalenie umiejętności matematycznego i twórczego myślenia uczniów;
- rozwijanie wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania;
Cele związane z nauką matematyki w języku angielskim:
- kształtowanie postaw współdziałania w grupie, wzajemnej pomocy w nauce;
- rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe;
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego;
- ukazanie wszechobecnego wpływu języka angielskiego na inne dziedziny życia takie jak: matematyka;
- zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego poprzez ukazanie jego przydatności w sytuacjach innych niż lekcje w szkole;
- wdrażanie uczniów do samokształcenia i współzawodnictwa;
- kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych;
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego;
- zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego (połączenie nauki z hobby = lepsze wyniki w nauce = poprawa jakości pracy szkoły);
- zaakcentowanie samodzielności w uczeniu się języka obcego;
W grupie objętej innowacją uczniowie uczą się myśleć logicznie, abstrakcyjnie i niestandardowo, posiadają umiejętność szybkiego
uczenia, zapamiętywania oraz chęci do zmagania się z zadaniami wykraczającymi poza zakres materiału. Dodatkowe godziny nie są kolejnymi tradycyjnymi
lekcjami matematyki, ani języka angielskiego. Są to zajęcia, na których uczniowie uczą się fachowego słownictwa, które będą mogli wykorzystać
w późniejszej nauce oraz w życiu codziennym. Korelacje przedmiotów to jeden z elementów na wszechstronność w zdobywaniu wiedzy i poznawania świata.
Założenia innowacji są realizowane w oparciu o materiały przygotowane przez nauczyciela.
Ewelina Kiliańska
INFORMATYKA PO ANGIELSKU
Informatyka po angielsku. Lubię to!
Chociaż zajęcia odbywają się rano, to chętnie wstajemy i idziemy do szkoły. Z pomocą pani wykonaliśmy plakat o zasadach zachowania i pracy w sali
komputerowej, oczywiście w języku angielskim. Poznaliśmy nazwy elementów, z których składa się zestaw komputerowy oraz ich funkcje.
Nauczyliśmy się zakładać konto poczty elektronicznej, wysyłać i odbierać wiadomości na anglojęzycznym portalu. Poznaliśmy mnóstwo słów, dzięki
którym będzie nam łatwiej poruszać się w świecie komputerowym. Już nie możemy doczekać się kolejnych zajęć.
Wywiad z paniami Eweliną Kiliańską i Adelajdą Sobol
Przez cały rok szkolny 2016/2017 uczęszczałam na zajęcia matematyki i informatyki prowadzone w języku
angielskim. Zostałam poproszona o zebranie spostrzeżeń nauczycieli prowadzących zajęcia i uczestników zajęć. Oto one.
Reporter: Co Panią skłoniło do prowadzenia zajęć w języku angielskim??
Pani Ewelina Kiliańska: Praca z uczniem zdolnym to jeden z trudniejszych, ale ważniejszych elementów pracy nauczyciela
i szkoły. Jest wyzwaniem, które warto i powinno się podejmować możliwie wcześnie. Od lat pracuje z młodzieżą uzdolnioną matematycznie
i językowo, a wprowadzenie zajęć tego typu daje możliwość pracy z grupą uczniów uzdolnionych oraz kontynuowania ich pasji. Zajęcia
są przeznaczone dla uczniów o zainteresowaniach matematycznych i językowych. Polega na wprowadzeniu umiejętności posługiwania się
słownictwem matematycznym w języku angielskim, a to uważam jest bardzo przydatne w późniejszej edukacji oraz życiu codziennym.
Pani Adelajda Sobol: Chciałam pokazać Wam, że w dzisiejszych czasach swobodne poruszanie się w świecie komputerowym oraz
znajomość języka angielskiego są niezbędne. Te umiejętności przydadzą się Wam nie tylko w życiu szkolnym, ale także na co dzień.
R: Jakiego efektu Pani oczekiwała?
E.K: W wyniku przeprowadzenia w naszej szkole tych zajęć, zaplanowałam uzyskanie następujących efektów:
Dla szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły;
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwijanie zainteresowań uczniów;
- podniesienie wyników nauczania w zakresie matematyki i języka angielskiego;
- podniesienie jakości pracy szkoły.
Dla uczniów:
- lepsze przygotowanie do egzaminów i diagnoz;
- lepsze przygotowanie do dalszej nauki;
- rozwój językowy;
- uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych;
- rozwijanie umiejętności poszukiwania wiedzy z różnych źródeł;
- zwiększenie motywacji do udziału w różnych konkursach;
- zwiększenie szans na osiągnięcie wysokich wyników.
A.S: Najważniejsze było dla mnie zaszczepienie w Was ciekawości i pobudzeniu do własnej aktywności
w poruszaniu się w sieci nie tylko w języku polskim.
R: Czy jest Pani zadowolona z efektów naszej pracy?
E.K: Myślę, że zaplanowane (wyżej wymienione) efekty zostały zrealizowane, z czego jestem bardzo zadowolona.
A.S: Cieszę się, że są uczniowie, którym chce się rano wstać i przyjść na nieobowiązkowe zajęcia. Jestem zadowolona
z Waszej pracy zaangażowanie na zajęciach.
R: Z czego jest Pani najbardziej dumna w pracy nauczyciela?
E.K: Z sukcesów swoich uczniów w konkursach oraz z bardzo dobrych wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów.
R: Czy coś się Pani nie podoba, a jeśli tak to co?
E.K: Martwi mnie, że tak nieliczna grupa uczniów chce uczęszczać na takie zajęcia, które mogą dać im tyle dobrego.
Rozwijać ich zainteresowania oraz ułatwić dalszą edukację.
A.S: Żałuję tylko, że nasza pracownia informatyczna nie jest trochę lepiej wyposażona.
R: Czy będzie Pani prowadzić zajęcia w przyszłym roku?
E.K: Jeśli będą chętni, to oczywiście planuję kontynuować prowadzenie tych zajęć.
R: W jaki sposób zachęciłaby Pani uczniów, którzy jeszcze się wahają, czy zapisać się na zajęcia?
E.K: Każdy musi sam sobie odpowiedzieć na pytanie czy warto? Ja uważam, że tak, bo to jest łatwiejszy start w przyszłość.
Obeznanie się z fachowym słownictwem z matematyki w języku angielskim może przynieść bardzo dużo korzyści i ułatwić dalszą
edukację. Zajęcia odbywają się na zasadzie poznawania nowych zagadnień poprzez tłumaczenie, zabawę, a nie w postaci wykładu
i sprawdzania zdobytej wiedzy przez pisanie sprawdzianów. Serdecznie zapraszam ?
Kilka pytań zadałam też uczestnikom zajęć. Oto ich wypowiedzi:
R: Co najbardziej podobało Ci się w zajęciach?
Michał Mierzyński kl 4a: Najbardziej podobało mi się poznawanie nowych słówek, ponieważ lubiłem porównywać je do
polskich słów.
R: Czy poleciłabyś te zajęcia swoim kolegom i koleżankom?
Natalia Jamrozy kl 4a: Tak, oczywiście, ponieważ można poszerzać swój zasób słów i utrwalać informacje zdobyte na
matematyce.
Na pytanie, czy wiedza zdobyta na zajęciach przyda Ci się w przyszłości? Jako jedna z uczestniczek
odpowiem twierdząco. Of course, I'm convinced of that.
Amelia Brodnicka kl. 4a
|