Strona główna Aktualności Konkursy Szczęśliwa 13 Archiwum O Patronie Z Kroniki Pracownicy Rada Rodziców Oferta Szkoły Organizacje Nasi Absolwenci Innowacje i projekty Zielona Szkoła

BIP

Napisz do nas

Logopeda | Pedagog | Biblioteka | Świetlica | Świetlica dla najmłodszych
Gimnastyka korekcyjna | Zajęcia na basenie | Gabinet medyczny | Stołówka szkolna
Współpracujemy z...

LOGOPEDA

Logopeda: Magdalena Sulich-Parzonko

Szkolny gabinet logopedyczny działa w naszej szkole od 1998 roku. Korzystają z niego dzieci z wadami wymowy. Corocznie we wrześniu przeprowadzane są badania mowy wśród uczniów rozpoczynających naukę w klasach "0". Te dzieci, którym sprawiają kłopoty "korale królowej Karoliny" lub "chrząszcze brzmiące w trzcinie", zapraszane są raz w tygodniu na indywidualne zajęcia pod okiem i ... uchem logopedy. Terapia logopedyczna w naszym gabinecie obejmuje: dyslalię, opóźnienia rozwoju mowy, niepłynności wymowy.

PEDAGOG, PSYCHOLOG

Pedagodzy: Nina Durak,
Paulina Trawińska- pedagod specjalny
Psycholog: Anna Gadaszewska:

Godziny pracy PEDAGOGA SZKOLNEGO-mgr Nina Durak:

Poniedziałek-11.15-15.15

Wtorek- 11.00-15.00

Środa-11.00-14.15

Czwartek-11.15-15.15

Piątek- 8.00-11.15

Godziny pracy PEDAGOGA Specjalnego-mgr Paulina Trawińska:

Poniedziałek- 08.00- 12.30

Wtorek- 8.00-11.30

Środa- 10.00-12.30,14.15-15.30

Czwartek- 11.45-13.30

Piątek- ---------------

Godziny pracy PSYCHOLOGA- mgr Anna Gadaszewska:

Środa- 8.15-12.30

Czwartek-8.15-12.30

Piątek-10.00-15.00

Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach. Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży; w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych.

Można wyróżnić 5 głównych zakresów zadań pedagoga szkolnego:
  I. Zadania ogólnowychowawcze:
(kontrola obowiązku szkolnego uczniów, współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, innymi instytucjami wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży, poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom)
II. Profilaktyka wychowawcza (diagnoza zagrożeń, hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, podejmowanie działań zaradczych, prowadzenie zajęć z młodzieżą - realizacja wybranych programów profilaktycznych, organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych)
III. Indywidualna opieka pedagogiczna. (pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje), pomoc w trudnościach szkolnych - rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych, przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży, terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy, obserwacje, konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach.
IV. Pomoc materialna. (współpraca z MOPS-em, dyrekcją, nauczycielami (wolontariat)w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej - dożywianie w szkole, pomoc uczniom w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne, stypendia szkolne, wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do sądu -Wydział Rodzinny i Nieletnich).
V. Orientacja zawodowa. (m. in. pomoc uczniom w wyborze przyszłej szkoły i zawodu, gromadzenie materiałów z zakresu profesjonalnego poradnictwa zawodowego, udostępnianie materiałów osobom zainteresowanym, zajęcia z młodzieżą, współpraca z instytucjami, zajmującymi się poradnictwem zawodowym).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. wprowadza zmiany w rozporządzeniu z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Według nowego rozporządzenia, pedagoga specjalny szkole ma za zadanie w szczególności:
1. Współpracować z zespołem mającym opracować dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Współpracować z nauczycielami, wychowawcami, ale także z innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole i w placówce wspierającymi uczniów, ale także z uczniami i ich rodzicami w ramach :
- Rekomendacji dyrektorowi działania w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły.
- Diagnozy indywidualnych potrzeby rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
- Wsparcia nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
6. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
7. Współpraca z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym np. z :
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
- pracownikiem socjalnym,
- asystentem rodziny,
- kuratorem sądowym i innymi.

BIBLIOTEKA

Bibliotekarze: Małgorzata Brzuzy, Marzena Gąsior

Z biblioteki korzystają uczniowie klas I-VIII, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły.

Lista lektur

klasa 1

. Cukierku, ty łobuzie! Waldemar Cichoń,
. Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) Justyna Bednarek,
. Kapelusz Pani Wrony Danuta Parlak,
. Drzewo do samego nieba Maria Terlikowska,
. Hans Christian Andersen, Baśnie - Brzydkie Kaczątko,
. Julian Tuwim, Wybór wierszy - wiersz Warzywa
Dodatkowe książki polecane do czytania:
. Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca Leszek Kołakowski,
. Aksamitny Królik Margery Williams,
. Jak Wojtek został strażakiem Czesław Janczarski

klasa 2
. Asiunia Joanna Papuzińska,
. Dziewczynka z parku Barbara Kosmowska,
. Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca Tom Justyniarski,
. Mania, dziewczynka inna niż wszystkie Julita Grodek,
. Dziewczynka z zapałkami Hans Christian Andersen,
. Piaskowy Wilk Asa Lind,
. Którędy do Yellowstone? Aleksandra i Daniel Mizielińscy,
. Karolcia Maria Krüger,
. Detektyw Pozytywka Grzegorz Kasdepke,
. Jan Brzechwa, Wybór wierszy - wiersze: Na straganie, Sójka, Sum, Żyrafa, Wielbłąd, Kangur, Papuga,
. O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie - Bazyliszek Barbara Tylicka,
Dodatkowe książki polecane do czytania:
. Zaczarowana zagroda Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz

klasa 3

. Dziadek i niedźwiadek Łukasz Wierzbicki,
. Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą Agnieszka Frączek,
. Dzieci z Bullerbyn Astrid Lindgren,
. Hans Christian Andersen, Baśnie - Królowa Śniegu,
. Afryka Kazika Łukasz Wierzbicki,
. O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie Barbara Tylicka

klasa 4
Jan Brzechwa " Akademia Pana Kleksa"
R. Gościnny ,J.J Sempe " Mikołajek"
J. Christa " Kajko i Kokosz. Szkoła latania"

klasa 5
F. Molnar " Chłopcy z Placu Broni"
J. Parandowski " Mitologia"- wybrane mity "
B. Prus " Katarynka"
C.S. Lewis " Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa"

klasa 6
J.R.R. Tolkien " Hobbit, czyli tam i z powrotem"
H. Sienkiewicz " W pustyni i w puszczy"
J. Krasicki " Bajki" ( wybór)

klasa 7
A. Mickiewicz "Dziady"
J. Słowacki " Balladyna"
A. Fredro " Zemsta"
A.de Saint- Exupery " Mały Książę"

klasa 8
A Mickiewicz " Pan Tadeusz"
H. Sienkiewicz "Latarnik"
H. Sienkiewicz " Quo Vadis"
A Kamiński " Kamienie na szaniec"
S. Żeromski " Syzyfowe prace"

ŚWIETLICA

Wychowawcy: Małgorzata Ciesielska, Małgorzata Kozera, Barbara Zych

Świetlica szkolna jest czynna w godzinach 6.30-16.30. Zgodnie z założeniami programowymi w pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciele świetlicy opierają się na rocznym planie szkolnym, a zadania i ich sposób realizacji na miesięcznych planach.
Nauczyciele świetlicy zwracają uwagę na formy pracy, które skierowane są na kształtowanie nawyków kulturalnych i higienicznych. Dbają o poprawność wypowiedzi uczniów w języku polskim oraz wzbogacanie ich wiadomości poprzez organizowanie konkursów czytelniczych, quizów, zagadek o różnorodnej tematyce.
Wiele uwagi poświęcają na zapoznanie dzieci z ćwiczeniami utrwalającymi wiedzę z języka polskiego, przeprowadzają z uczniami pogadanki na temat przyrody i ochrony środowiska.
W świetlicy zorganizowano kącik higieniczny dający możliwość zapoznania uczniów z czystością i higieną osobistą oraz ze skutecznym dbaniem o zdrowie.
Świetlica uwzględnia różnorodne zainteresowania i możliwości dzieci, dlatego też proponuje różne rodzaje zajęć:

  • zajęcia plastyczne, na których uczniowie poznają i stosują różne techniki plastyczne,
  • zajęcia z żywego słowa: pogadanki, czytanie, opowiadanie,
  • zajęcia umuzykalniające: słuchanie muzyki, nauka piosenek, zabawy ze śpiewem, zagadki muzyczne,
  • gry i zabawy: umysłowe, dydaktyczne, ruchowe,
  • zajęcia sprawnych rąk: prace w plastelinie, w modelinie, wykonywanie przedmiotów użytkowych.

ZAJĘCIA NA BASENIE

Z zajęć na basenie "ORKA" korzystają chętni uczniowie klas II. Odbywają się one w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Dzieci rozwijają kondycję fizyczną, korygują wady postawy oraz poznają różne style pływackie. Zdolne i chętne uczestniczą w zajęciach szkółki pływackiej.

GABINET MEDYCZNY

W szkole działa gabinet medyczny. Oferta gabinetu obejmuje:

  • pierwszą pomoc medyczną,
  • badania bilansowe dzieci,
  • badania wad postawy i wzroku,
  • cykliczne sprawdzanie czystości.

STOŁÓWKA SZKOLNA

Ze stołówki szkolnej korzysta bardzo wielu uczniów. Duża część obiadów finansowana jest przez MOPS.

 

WSPÓŁPRACUJEMY Z...

Nasza Szkoła ściśle współpracuje z:

  • Radomskim Klubem Kickboxingu
  • Centrum Aktywności Lokalnej
  • Polskim Towarzystwem Dysleksji
  • Radomskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli
  • Centrum Edukacji Ekologicznej