LOGOPEDA
Szkolny gabinet logopedyczny działa w naszej szkole
od 1998 roku. Korzystają z niego dzieci z wadami wymowy. Corocznie
we wrześniu przeprowadzane są badania mowy wśród uczniów rozpoczynających
naukę w klasach "0". Te dzieci, którym sprawiają kłopoty
"korale królowej Karoliny" lub "chrząszcze brzmiące
w trzcinie", zapraszane są raz w tygodniu na indywidualne zajęcia
pod okiem i ... uchem logopedy. Terapia logopedyczna w naszym gabinecie
obejmuje: dyslalię, opóźnienia rozwoju mowy, niepłynności wymowy.
PEDAGOG, PSYCHOLOG
Godziny pracy PEDAGOGA SZKOLNEGO-mgr Nina Durak:
Poniedziałek-11.15-15.15
Wtorek- 11.00-15.00
Środa-11.00-14.15
Czwartek-11.15-15.15
Piątek- 8.00-11.15
Godziny pracy PEDAGOGA Specjalnego-mgr Paulina Trawińska:
Poniedziałek- 08.00- 12.30
Wtorek- 8.00-11.30
Środa- 10.00-12.30,14.15-15.30
Czwartek- 11.45-13.30
Piątek- ---------------
Godziny pracy PSYCHOLOGA- mgr Anna Gadaszewska:
Środa- 8.15-12.30
Czwartek-8.15-12.30
Piątek-10.00-15.00
Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach.
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży; w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych.
Można wyróżnić 5 głównych zakresów zadań pedagoga szkolnego:
I.
Zadania ogólnowychowawcze:
(kontrola obowiązku szkolnego uczniów, współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, innymi instytucjami wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży, poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom)
II.
Profilaktyka wychowawcza
(diagnoza zagrożeń, hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, podejmowanie działań zaradczych, prowadzenie zajęć z młodzieżą - realizacja wybranych programów profilaktycznych, organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych)
III.
Indywidualna opieka pedagogiczna.
(pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje), pomoc w trudnościach szkolnych - rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych, przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży, terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy, obserwacje, konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach.
IV.
Pomoc materialna.
(współpraca z MOPS-em, dyrekcją, nauczycielami (wolontariat)w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej - dożywianie w szkole, pomoc uczniom w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne, stypendia szkolne, wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do sądu -Wydział Rodzinny i Nieletnich).
V.
Orientacja zawodowa.
(m. in. pomoc uczniom w wyborze przyszłej szkoły i zawodu, gromadzenie materiałów z zakresu profesjonalnego poradnictwa zawodowego, udostępnianie materiałów osobom zainteresowanym, zajęcia z młodzieżą, współpraca z instytucjami, zajmującymi się poradnictwem zawodowym).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. wprowadza zmiany
w rozporządzeniu z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Według nowego rozporządzenia, pedagoga specjalny szkole ma za zadanie w szczególności:
1. Współpracować z zespołem mającym opracować dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Współpracować z nauczycielami, wychowawcami, ale także z innymi specjalistami zatrudnionymi
w szkole i w placówce wspierającymi uczniów, ale także z uczniami i ich rodzicami w ramach :
- Rekomendacji dyrektorowi działania w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły.
- Diagnozy indywidualnych potrzeby rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
- Wsparcia nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
6. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
7. Współpraca z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym
np. z :
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
- pracownikiem socjalnym,
- asystentem rodziny,
- kuratorem sądowym i innymi.
BIBLIOTEKA
Z biblioteki korzystają uczniowie klas I-VIII, nauczyciele oraz inni
pracownicy szkoły.
Lista lektur
klasa 1
. Cukierku, ty łobuzie! Waldemar Cichoń,
. Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) Justyna Bednarek,
. Kapelusz Pani Wrony Danuta Parlak,
. Drzewo do samego nieba Maria Terlikowska,
. Hans Christian Andersen, Baśnie - Brzydkie Kaczątko,
. Julian Tuwim, Wybór wierszy - wiersz Warzywa
Dodatkowe książki polecane do czytania:
. Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca Leszek Kołakowski,
. Aksamitny Królik Margery Williams,
. Jak Wojtek został strażakiem Czesław Janczarski
klasa 2
. Asiunia Joanna Papuzińska,
. Dziewczynka z parku Barbara Kosmowska,
. Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca Tom Justyniarski,
. Mania, dziewczynka inna niż wszystkie Julita Grodek,
. Dziewczynka z zapałkami Hans Christian Andersen,
. Piaskowy Wilk Asa Lind,
. Którędy do Yellowstone? Aleksandra i Daniel Mizielińscy,
. Karolcia Maria Krüger,
. Detektyw Pozytywka Grzegorz Kasdepke,
. Jan Brzechwa, Wybór wierszy - wiersze: Na straganie, Sójka, Sum, Żyrafa, Wielbłąd, Kangur, Papuga,
. O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie - Bazyliszek Barbara Tylicka,
Dodatkowe książki polecane do czytania:
. Zaczarowana zagroda Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz
klasa 3
. Dziadek i niedźwiadek Łukasz Wierzbicki,
. Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą Agnieszka Frączek,
. Dzieci z Bullerbyn Astrid Lindgren,
. Hans Christian Andersen, Baśnie - Królowa Śniegu,
. Afryka Kazika Łukasz Wierzbicki,
. O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie Barbara Tylicka
klasa 4
Jan Brzechwa " Akademia Pana Kleksa"
R. Gościnny ,J.J Sempe " Mikołajek"
J. Christa " Kajko i Kokosz. Szkoła latania"
klasa 5
F. Molnar " Chłopcy z Placu Broni"
J. Parandowski " Mitologia"- wybrane mity "
B. Prus " Katarynka"
C.S. Lewis " Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa"
klasa 6
J.R.R. Tolkien " Hobbit, czyli tam i z powrotem"
H. Sienkiewicz " W pustyni i w puszczy"
J. Krasicki " Bajki" ( wybór)
klasa 7
A. Mickiewicz "Dziady"
J. Słowacki " Balladyna"
A. Fredro " Zemsta"
A.de Saint- Exupery " Mały Książę"
klasa 8
A Mickiewicz " Pan Tadeusz"
H. Sienkiewicz "Latarnik"
H. Sienkiewicz " Quo Vadis"
A Kamiński " Kamienie na szaniec"
S. Żeromski " Syzyfowe prace"
|