MENU
Strona główna
Partnerzy
Realizacja 2005/06
Realizacja 2006/07
Realizacja 2007/08
Wizyty
 

Napisz do nas

 

 
 Badania terenowe - poszukiwanie motywu ciemności i światła w sztuce i muzyce regionu

BADANIA TERENOWE KLAS IIIA i IIIC

Koordynatorzy działań: pp. B. Heba, M. Skrzypczyńska, I. Kołodziejczyk

Dnia 15.IX.2006 r. byliśmy na wycieczce. Była to lekcja w terenie.
Poznaliśmy naszą miejscowość jej piękno i historię. Zobaczyliśmy najstarsze miejsca w Radomiu: Piotrówkę - pozostałości po grodzisku, kościół św. Wacława, Stare Miasto, Rynek, Dom Gąski i Esterki oraz Ratusz.
Byliśmy też na lekcji muzealnej w Muzeum Okręgowym. Oglądaliśmy makiety starego Radomia. Dowiedzieliśmy się o założycielu naszego miasta - Kazimierzu Wielkim oraz o zajęciach ludności dawniej. Wiemy już jak żyli i jakie mieli zawody ludzie dawniej w Radomiu.

  
  
  

W Muzeum Okręgowym obejrzeliśmy galerię obrazów naszych polskich twórców, między innymi: Wyspiańskiego, Wyczółkowskiego, Kossaka, Brandta. Następnie byliśmy na wystawie poświęconej twórczości Jacka Malczewskiego. Dowiedzieliśmy się, że artysta ten pochodził z Radomia. Szkicowaliśmy wybrany przez siebie obraz. W ten sposób powstała w naszej szkole mała galeria "Twórczość Jacka Malczewskiego w oczach dzieci". Najbardziej podobały nam się obrazy pt. "Po burzy", "Autoportret", "Pejzaż jesienny".

  
   

Pogłębialiśmy swoją wiedzę na kolejnej wycieczce 22.IX.2006 r w Muzeum Wsi Radomskiej. Poznawaliśmy zajęcia ludzi naszego regionu. Obejrzeliśmy stare zabytkowe chaty, dworki, wiatraki czyli wieś dawniej. Byliśmy w Muzeum Powozów - podziwialiśmy stare powozy, sanie karetę. Zapoznaliśmy się ze sztuką ludową. Rzeźby twórców naszego regionu przedstawiliśmy w swoich pracach plastycznych.

Uczniowie klasy IIIA i IIIC

  
     

Uczestnicząc z dziećmi w projekcie chciałyśmy odnaleźć motyw ciemności i blasku w sztuce naszego miasta. W badaniach terenowych dzieci z klas trzecich poznały piękno i historię "starego Radomia" od korzeni - (motyw ciemności), aż po współczesność - (jasność). Ścieżka dydaktyczna trasą: Piotrówka, Stare Miasto, Rynek ukazała im powstanie i zajęcia ludności dawnego grodu. Poznały postać króla Kazimierza Wielkiego. Uczniowie zaprezentowali swoją bogatą wiedzę w sprawozdaniach pisemnych, pracach plastycznych, ćwiczeniach pisemnych na zajęciach w klasie. Zajęcia kilkudniowe oparte na temacie "Radom dawniej i dziś" podsumowały zdobyte wiadomości i wzbogaciły dodatkową wiedzą uczniów na temat słynnego malarza Jacka Malczewskiego. Po lekcji muzealnej dzieci znają już życie i twórczość tego artysty, a także pojęcia: "oryginał, kopia obrazu".
Będąc na wycieczce w Muzeum Wsi Radomskiej uczniowie poznali dawne budynki (zagrody wiejskie, chaty, dworki), powozy (wozy konne, karety, sanie), stare młyny mielące zboże. Motyw "jasności" to twórczość artystów rzeźbiarzy - ukazująca zajęcia ludności dawnej wsi. Dzieciom bardzo podobały się rzeźby. W klasie podczas omawiania badań terenowych w skansenie uczniowie prezentowali motywy: jasności i ciemności w pracach plastycznych i pisemnych.
Dawny i współczesny Radom jest przez uczniów klas trzecich bardzo dobrze znany, co nam nauczycielom dało wiele satysfakcji.

pp. Bożena Heba, Magdalena Skrzypczyńska

 

BADANIA TERENOWE KLAS IA i IIIB

Koordynatorzy działań: pp. B. Zych, J. Chrzanowska

W środę, 18 października 2006 r., wybraliśmy się z klasą na wystawę do Muzeum Okręgowego w Radomiu. Rozmawialiśmy tam o twórczości Jacka Malczewskiego - wybitnego malarza. Podziwialiśmy jego piękne obrazy. Obejrzeliśmy wiele portretów i kompozycji przedstawiających martwą naturę oraz czasy powstań w Polsce. Od pani przewodnik dowiedzieliśmy się, co artysta chciał nam przekazać malując swoje obrazy. Pani przewodnik wytłumaczyła nam kim był Jacek Malczewski i jak należy interpretować jego twórczość.


Bardzo podobała mi się nasza klasowa wycieczka do muzeum. Dzięki niej dowiedzieliśmy się wiele o Jacku Malczewskim i jego twórczości.

Piotr Pełka - kl. III B

 

BADANIA TERENOWE KLAS VA, VC i VD

Koordynatorzy działań: pp. B. Bernat, A. Stępień, B. Michalska

Muzeum Wsi Radomskiej to skansen, który zawsze chętnie będziemy odwiedzać. Właśnie byliśmy tam 28 listopada 2006 r. całą klasą VD i naszą wychowawczynią panią Bożeną Michalską. Oczywiście były też inne klasy ze swoimi wychowawczyniami, mianowicie VA z panią Beatą Bernat oraz VC z panią Agnieszką Stępień. Wyjazd zorganizowała pani Ewa Kosiak.

Najpierw zwiedziliśmy muzeum. Obejrzeliśmy wnętrza dworku szlacheckiego, zagrodę chłopską, ogromne pomieszczenie z wyeksponowanymi tam różnymi pojazdami sprzed dziesięcioleci, a także wiatrak Koźlak, w którym mielono ziarno na mąkę. Pani przewodnik zajmująco nam o nim opowiadała. Dowiedzieliśmy się czegoś nowego o życiu naszych przodków.
Następnie zjedliśmy poczęstunek w karczmie Kuźnia. Bardzo smakowały nam świeże bułeczki i pyszna, owocowa herbata. Tak wzmocnieni udaliśmy się do domu, w którym rozpoczął się kolejny etap naszej wycieczki. A były to wróżby andrzejkowe.

Laliśmy wosk przez dziurkę od klucza i po paru minutach odczytywaliśmy, co przedstawiają woskowe figury. Wróżyliśmy z czerwonych serduszek. Zgadywaliśmy, co znajdowało się w kubkach, a panie instruktorki mówiły nam, co oznacza wylosowanie danego przedmiotu. Towarzyszyła nam przy tym atmosfera zabawy i relaksu.

Naszym zdaniem to była bardzo udana wycieczka. Zadowoleni i w dobrych humorach wróciliśmy do domów.

Natalia Sumigowska i Przemek Cheda kl. VD

BADANIA TERENOWE KLAS IVA, IVB i IVC

Koordynatorzy działań: pp. K. Zając, R. Gregorczyk, I. Bisińska

26 marca 2007 roku wszystkie klasy czwarte pojechały na wycieczkę do Muzeum im. O. Kolberga w Przysusze.
Zwiedziliśmy tam piękny dwór i zdobyliśmy informacje o rodzinie Oskara Kolberga. Bardzo podobały nam się stare piece kaflowe, piękny, duży fortepian i stare krzesła.
Oskar Kolberg był etnografem, folklorystą i kompozytorem. Tworzył utwory opartą na elementach muzyki ludowej. W latach 1823-1830 uczęszczał do warszawskiego liceum, a także zdobył wykształcenie muzyczne. Po pięciu latach od ukończenia szkoły wyjechał do Berlina, gdzie studiował w Akademii Handlowej. Po powrocie do Polski pracował jako nauczyciel muzyki.
Na wycieczce było bardo wesoło. Do Radomia wróciliśmy bardzo zadowoleni. Cieszyliśmy się, że mogliśmy tyle dowiedzieć się o sławnym Polaku. Wyjazd bardzo się udał. Z pobytu w muzeum wszyscy wynieśliśmy wiele cennych wiadomości.

Karolina Nowocień kl. IV c

26 marca był piękny i słoneczny. W tym dniu wybraliśmy się na wycieczkę do Muzeum im. Oskara Kolberga. Uczestniczyły w niej wszystkie klasy czwarte.
Do muzeum pojechaliśmy, aby poznać historię Kolbergów i Dembińskich. Jest to dwór, który w XIX był zamieszkany przez wymienione rodziny. Znajduje się tam kilka pomieszczeń, w których mogliśmy obejrzeć zgromadzone eksponaty.
Dowiedzieliśmy się także, że Oskar Kolberg, który od dziecka kochał muzykę, w wieku 16 lat został zmuszony do pracy w księgowości. Przyjaźnił się z Fryderykiem Chopinem i tak jak on, pragnął być kompozytorem. Te marzenia spełniły się. Teraz postać Kolberga kojarzy nam się nie tylko z muzyką, ale też z folklorem i etnografią.
W muzeum wszystkim się bardzo podobało. Poznaliśmy historię rodziny Kolbergów i Dembińskich. Obejrzeliśmy wiele ciekawych eksponatów. Niestety , wszystko, co dobre szybko się kończy i my też musieliśmy wracać do Radomia.

Weronika Gizińska kl. IV b

Dnia 26 marca 2007 r. z całą klasą pojechaliśmy na wycieczkę do Przysuchy. Celem naszej wycieczki było zwiedzanie dworu, w którym w dzieciństwie mieszkał Oskar Kolberg.
Przysucha to miasteczko w regionie radomskim. Prawa miejskie otrzymało w 1710 r. Znajduje się tu Muzeum im. O. Kolberga oraz klasycystyczny kościół i synagoga z końca XVIII w.
My zwiedziliśmy muzeum Kolberga, w którym zapoznaliśmy się z życiem i twórczością tego wielkiego Polaka.
Oskar Kolberg urodził się w 1814 r. w Przysusze, a zmarł w 1890 r. w Krakowie. Był folklorystą, muzykiem i etnografem. Studia muzyczne ukończył w Warszawie. Zapisał 10 000 melodii w wersji oryginalnej prawie z całego obszaru Polski i krajów sąsiednich. Jako etnograf i muzyk, Kolberg był współpracownikiem wielu pism i wydawnictw, w szczególności "Encyklopedii Powszechnej".
Uważam, że wycieczka do Przysuchy była interesująca i pouczająca. Mogliśmy zapoznać się z dziedzictwem
kulturowym naszego regionu.

Robert Wikiert kl. IV b

26 marca 2007 r. cała nasza klasa wybrała się do Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze.
Celem wycieczki było zwiedzenie dworu, który zbudowano w połowie XIX w. W pokojach znajdowały się piękne meble z epoki, np. ogromny fortepian, brązowa, pięknie rzeźbiona szafa z 1802 r., a także dwa wysokie, kaflowe piece. Pani przewodnik opowiedziała nam; czym zajmował się Oskar Kolberg, był kompozytorem i etnografem. Tworzył piękne utwory muzyczne, wykorzystując elementy przyśpiewek ludowych.
Nasza wycieczka była bardzo ciekawa, ponieważ zdobyliśmy wiele informacji o rodzinie Oskara Kolberga i Przysusze. Pobyt upłynął nam w miłej atmosferze i szybkim tempie.

Jakub Szczodry kl. IV c

BADANIA TERENOWE KLAS VB i VIB

Koordynatorzy działań: pp. I. Gozdek, K. Ziomek

BADANIA TERENOWE KLAS VA i VD

Koordynatorzy działań: pp. B. Bernat, B. Michalska, M. Citak

Dnia 28.03.07 r. pojechaliśmy na wycieczkę do Szydłowca i Orońska. Zanim wyjechaliśmy z Radomia pan wicedyrektor opowiedział nam o Orońsku i Szydłowcu.
W Szydłowcu byliśmy w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych, który mieści się w szydłowieckim zamku. Weszliśmy do niego i następnie poszliśmy na piętro. Tam rozmawialiśmy z panią przewodnik o instrumentach. Powiedziała nam o czterech grupach instrumentów: idiofonach, membrofonach, chordofonach i aerofonach. Jeden z pracowników muzeum zaprezentował nam grę na tubie. Potem oglądaliśmy różne gliniane instrumenty. Po obejrzeniu ich pani przewodnik przyniosła nam glinę i robiliśmy z niej dzwonki.
Zeszliśmy na parter a tam oglądaliśmy zabawki dla dzieci z dawnych lat.
Potem spacerowaliśmy po rynku Szydłowca. Odwiedziliśmy ratusz. Poszliśmy do kościoła wybudowanego w stylu gotyckim. Nie mogliśmy wejść do niego, bo tym czasie odbywała się msza. Wokół kościoła znajdowały się kamienne tablice, na których wykute były nazwiska największych darczyńców okolicy.
Następnym etapem wycieczki było Orońsko. Tam zwiedzaliśmy Pałac Józefa Brandta. Pan przewodnik przedstawił nam postać znanego malarza, powiedział, że Brandt malował obrazy "akcji".
Potem oglądaliśmy pałac, było tam kilka pokoi, salon, sypialnia i jadalnia. Na ścianach tych pomieszczeń wisiały obrazy znanego twórcy. Bardzo nam się podobały ponieważ przedstawiały sytuacje z życia. Po wyjściu z Pałacu przewodnik zaprowadził nas do parku. Mogliśmy podziwiać na całym jego terenie mnóstwo rzeźb o różnej tematyce.
Wycieczkę zakończyliśmy spacerem po Orońsku. Potem wszyscy poszliśmy do autokaru i przyjechaliśmy z powrotem do Radomia.
Wyjazd bardzo mi się podobał, ponieważ zobaczyłem wiele miejsc naszej okolicy, których nie znałem i o których niewiele wiedziałem.
Taką wycieczkę mogę polecić swoim znajomym.

Jacek Czubak kl. VD

Dnia 28.03.07 r. pojechaliśmy z klasą VA na wycieczkę do Szydłowca i Orońska. Były z nami pani Bożena Michalska, pani Beata Bernat i pan Marek Citak. Najpierw przybyliśmy do Szydłowca i obejrzeliśmy tam zamek. Byliśmy też na lekcji, na której pani opowiadała o instrumentach. Poznaliśmy cztery grupy instrumentów. Później lepiliśmy z gliny dzwonki, mieliśmy dobrą zabawę. Następnie poszliśmy obejrzeć ratusz i kościół. Niestety, nie weszliśmy do środka, ponieważ trwały rekolekcje. Wróciliśmy do autokaru i pojechaliśmy do Orońska. Obejrzeliśmy tam dworek, który bardzo się nam podobał. Później wyszliśmy na teren parku i podziwialiśmy różne rzeźby. Następnie wróciliśmy do Radomia. Było bardzo fajnie. Mam nadzieję, że kiedyś powtórzymy taką wycieczkę.

Natalia Sumigowska kl. VD

BADANIA TERENOWE KLAS VC, VIA i VIC

Koordynatorzy działań: pp. A. Stępień, M. Filipiak, E. Jóźwiak

W ramach projektu Socrates Commenius "Od ciemności do blasku" pojechaliśmy dnia 29 marca 2007 r do Szydłowca. Jest to małe miasteczko około 20 km od Radomia.
Najpierw zwiedzaliśmy Ratusz, który znajduje się na Rynku. Następnie podziwialiśmy wystawę w Muzeum Instrumentów Muzycznych. Spotkaliśmy się z panią muzykolog.

Zwiedziliśmy także zabytkowy kościół pod wezwaniem św. Zygmunta. Byliśmy też na żydowskim cmentarzu zwanym kirkutem. Następnie zwiedzaliśmy dworek Józefa Branda w Orońsku. Byliśmy także w Muzeum Rzeźby Współczesnej oraz w kaplicy.
Do Radomia wróciliśmy około godziny 14:00.

Szymon Krupa kl. VC

 

BADANIA TERENOWE KLASY IVB i IVC

Koordynatorzy działań: pp. I. Bisińska, J. Warowna

Parada Schumana to część Polskich Spotkań Europejskich, w ramach których odbywa się wiele imprez z udziałem przedstawicieli polskich i zagranicznych organizacji pozarządowych, Szkolnych Klubów Europejskich i zwolenników jedności Europy. Organizatorem imprezy jest Polska Fundacja im. Roberta Schumana*
W tym roku wielobarwny korowód rozpoczął się na placu Bankowym. Tysiące ludzi przeszło ulicami Warszawy. Euroentuzjaści nieśli flagi Polski i Unii Europejskiej. Wielu przebranych było w regionalne stroje różnych krajów. W wesołym pochodzie szli górale z Bawarii, Szkoci, tancerki kankana i czeski Rumcajs.
Wraz z paradą przemieszczały się trzy platformy, na których młodzież tańczyła w rytm muzyki granej przez dj-ów. Słychać było też dźwięki trąbek, fletów i bębnów.
My, uczniowie klas IV b i IV c również wzięliśmy udział w pochodzie. Jako najmłodsi Europejczycy otrzymaliśmy kolorowe balony i chorągiewki z symbolami Unii. Udzieliła nam się radosna atmosfera jaka zawsze towarzyszy uczestnikom Parady Schumana.

*Robert Schuman (29 czerwca 1886 - 4 września 1963) - polityk francuski uznawany za jednego z ojców zjednoczonej Europy.

Paulina Walkowicz kl. IVB

Food Questionnaire

KLASY IVA, IVC, VA, VB, VC i VD

Koordynatorzy działań: pp. K. Zając, A. Stępień

Klasy czwarte i piąte wypełniały kwestionariusz w języku angielskim dotyczący typowych posiłków spożywanych w Polsce. Efekty pracy zostały przesłane do wszystkich szkół partnerskich.

Pobierz kwestionariusze

Konkurs "Mapa Polski"

KLASY I-VI

Koordynator działań: p. A. Stępień

Uczniowie klas I-VI brali udział w konkursie dotyczącym ukazania najpiekniejszych miejsc w Polsce.
Najciekawsze prace, zaprezentowane poniżej, zostały wysłane do wszystkich szkół partnerskich.

Przedstawienie "Noc świętojańska"

KLASY IV-VI

Koordynatorzy działań: pp. I. Bisińska, M. Rybińska, K. Ziomek, M. Sławicka